SP stuurt brandbrief en opent meldpunt flexwerkers

6 april 2020

SP stuurt brandbrief en opent meldpunt flexwerkers

Foto: Freepik

In een brandbrief aan het gemeentebestuur en alle ondernemers vraagt de SP aandacht voor de positie van flexwerkers. Als gevolg van de coronacrisis zijn ook in Leidschendam-Voorburg honderden tijdelijke arbeidskrachten hun baan kwijtgeraakt. Dagelijks melden zich bij de SP mensen met vragen. Zij maken zich zorgen over hun inkomen en weten niet altijd waar ze recht op hebben.

Daarom doet de SP een klemmend beroep op de werkgevers om niemand te ontslaan of contracten niet te verlengen. Bedrijven die 20 procent of meer van hun omzet verliezen kunnen hun werknemers in dienst houden en 100 procent van het loon doorbetalen. Daarvoor kunnen bedrijven een beroep doen op de “Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid”.

Alle werknemers, vast en flexibel, vallen vanaf 1 maart onder deze regeling. Ook mensen met een oproep- of nulurencontract. Studenten en scholieren met een bijbaan moeten ook worden doorbetaald. Voor hen kan het einde van de bijbaan ook het einde van de studie betekenen.

De SP roept het gemeentebestuur op om met alle mogelijke middelen de voorlichting over deze tijdelijke regeling ter hand te nemen. Hoe eerder mensen op de hoogte zijn, hoe beter dat is voor werknemers, werkgevers en voor de lokale economie.

Om inwoners met raad en daad bij te staan heeft de SP een meldpunt flexwerk geopend. Iedereen kan bij het meldpunt terecht met vragen of zijn of haar verhaal. Vrijwilligers van de hulpdienst zitten klaar om vragen te beantwoorden.

In de brandbrief roept de SP ook op om gezamenlijk met het gemeentebestuur en werkgevers een beroep te doen op het kabinet. Dit om te voorkomen dat werknemers, flexibel en vast, die nu meer verdienen omdat ze overuren moeten draaien als gevolg van de coronacrisis, straks worden gekort op hun huur- of zorgtoeslag. Dat extra inkomen moet niet worden meegerekend bij het recht op huur- en zorgtoeslag en alle andere inkomensafhankelijke regelingen

Het kan toch niet zo zijn dat de helden van nu in de zorg, schoonmaak, supermarkten, logistiek en al die andere vitale beroepen straks de rekening gepresenteerd krijgen voor hun tomeloze inzet.