Energiearmoede

9 november 2022

Energiearmoede

Het was de laatste sociale minister-president in Nederland, Joop den Uyl, die een citaat van de Duitse dichter Bertolt Brecht aanhaalde in een debat over armoede. "Man sieht nur die im Lichte. Die im Dunkeln sieht man nicht." Men ziet alleen de mensen die zich in het licht bevinden. De mensen in de duisternis ziet men niet.

Dat dit citaat onderwerp van gesprek werd tussen ons SP-raadslid Ed van der Schaft en zijn buurvrouw in de gemeenteraad, Suzanne Kok (PvdA) was niet vreemd. Het debat zou gaan over de dreigende armoede voor mensen die in problemen komen door stijging van de energieprijzen. Voor veel mensen, ook voor mensen die wel werk hebben, komen de energielasten bovenop alle andere gestegen prijzen. Maar, voor de VVD is armoede een verboden woord.

De aanpassing van de naam van het plan om mensen te ondersteunen bij betalen van de energierekening mag dan ook het woord armoede niet in zich hebben. En, het plan gaat ook nog eens voornamelijk over verenigingen en bedrijven. Stoere woorden van wethouder Van Veller, dat mensen niet door het ijs gaan zakken, gelooft de SP niet.  “Wat je niet, ziet bestaat niet!”

Lees meer over de actie om de kosten omlaag te brengen en het inkomen omhoog op: https://kostenomlaag.sp.nl/