Wie beschermt de huurder?

7 juni 2020

Wie beschermt de huurder?

Foto: SP / SP

De SP is een campagne gestart tegen de huurverhogingen. De afdeling Leidschendam-Voorburg heeft de leden van de campagne gevraagd hun verhaal te delen. Hierbij het persoonlijke verhaal van een huurder van WoonInvest uit Voorburg 't Loo.

Wij wonen in een ‘sociale’ huurwoning. Echter, onze huur is de laatste jaren ieder jaar met ongeveer 6% gestegen. Dat hakt er aardig in omdat je niet ieder jaar een dusdanige salarisverhoging krijgt om de alsmaar hoger wordende kosten te kunnen dekken.

Omdat onze dochter in een rolstoel zit, wonen wij in een gelijkvloerse woning. De woning was tot 10 jaar geleden een doorstroomwoning waarvoor je aardig wat moest doen om ervoor in aanmerking te kunnen komen. Nu zijn deze woningen omgedoopt tot sociale huurwoningen. Dat kun je toch niet rijmen met de hoge huurprijzen die er gevraagd worden!

Wij wonen nu bijna 30 jaar in dit huis, maar kunnen niet verhuizen omdat de huur in de vrije sector, waar we dan heen zouden moeten, enorm hoog is. Kopen is ook geen optie omdat we niet een dusdanig hoge hypotheek kunnen krijgen en kunnen betalen. De woningen die aan onze wensen voldoen, zijn dan ook buiten bereik.

Ik ben rijksambtenaar en dan verdien je dus een iets beter salaris. Ondertussen lever je dus in omdat je overal boven de grens zit (toeslagen e.d.).

Tevens is het zo dat er door WoonInvest de laatste jaren weinig tot geen onderhoud aan de woningen zelf is gepleegd. Meerdere bewoners hebben last van schimmel in de slaap- en badkamer. Er is namelijk geen ontluchting in de badkamer. Er zit een pijp voor mechanische ventilatie, maar vanwege asbest in deze pijp mag de mechanische ventilatie niet aangesloten worden.

Klachten hierover worden door de woningbouw afgedaan als “er mag maar maximaal één keer per 25 jaar iets aan de badkamers gedaan worden”. Wel wordt de huurverhoging zonder meer doorgevoerd.Het verbaast ons dan ook dat de huren met enorme percentages (blijvend) verhoogd kunnen worden. Dit brengt huurders in grote problemen. Hoe moet dat als je met pensioen gaat? Kun je de huur dan nog betalen?

Wie beschermt de huurder? Niemand. De huurdersvereniging doet niets en bij de Woonbond kan men alleen klagen als je lid bent / wordt.

Dit zijn allemaal vragen die bij ons leven, maar waar we geen antwoord op hebben…