Hardheidsclausule

12 oktober 2022

Hardheidsclausule

Het woord “hardheidsclausule“ is in de raadsvergadering een aantal keren uitgesproken. De VVD-wethouder financiën “houdt de hand op de knip” als het gaat op het helpen van mensen die in de knel komen. De energietoeslag wordt nu alleen uitbetaald aan mensen met de allerlaagste inkomens. In andere gemeenten wordt de toeslag veel ruimhartiger toegekend. In een eerder bericht hebben wij hier al over geschreven.

Foto: Wilfried van den Eijnden
De wethouder in Leidschendam-Voorburg zegt liever “maatwerk” te willen toepassen en van de “hardheidsclausule” gebruik te willen maken. De SP vraagt zich af of iedereen weet wat met deze woorden bedoeld wordt. Wij hebben er bij de wethouder op aangedrongen om aan de inwoners duidelijk te maken wat maatwerk inhoudt.

Wat de SP betreft gaan alle mensen, die problemen hebben of krijgen met het betalen van gas en elektriciteit, de energietoeslag aanvragen. Ook wanneer je (net) niet aan de regeltjes voldoet.

De wethouder kan, om willekeur te voorkomen, natuurlijk alsnog besluiten om de grens van 120% flink hoger te zetten. Het is niet zo dat onze gemeente geen geld heeft. Armoede voorkomen gaat de gemeente uiteindelijk minder kosten.

Is jouw aanvraag voor de energietoeslag afgewezen? Laat het de SP weten en mail ons raadslid ERvanderSchaft@lv.nl